Historia

Dataday -yhdistys sai alkunsa epävirallisena yhdistyksenä vuonna 2007 kun Joensuun Nuorisotoimen järjestämät verkkopelitapahtumat Nuorisokahvila Screamillä eivät keränneet kävijöitä ja toteutus ei vastannut lanittajien toiveita. Joensuussa ei ollut muita järjestämässä verkkopelitapahtumia joten Tuomas Kuittinen ja Pekka Karvinen päättivät korjata asian järjestämällä itse verkkopelit.

Ensimmäinen tapahtuma, Dataday vol.1, pidettiin lokakuussa 2007 Nuorisokahvila Screamillä suljettuna tapahtumana johon pääsi pieni 21 hengen porukka. Dataday vol.1 oli menestys ja sai kovasti positiivista palautetta. Tapahtumia haluttiin järjestää tulevaisuudessakin ja saada mahdollisimman moni lanittamisesta kiinnostunut mukaan.

Ensimmäisen tapahtuman jälkeen Joensuun Nuorisotoimen puolelta tuli pyyntö, että seuraava tapahtuma järjestettäisiin yhteistyössä Nuorisotoimen kanssa ja saataisiin enemmän uusia lanittajia paikalle. Tästä alkoi Datadayn ja Joensuun Nuorisotoimen Nuorisokahvila Screamin yhteistyö.

Vuonna 2009 ja viiden verkkopelitapahtuman jälkeen yhdistys haki yhdistysrekisteriin ja saikin 8.5.2009 hyväksynnän nimellä Dataday Verkkopelit ry. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää nuorten verkkopelaamista, tietoteknisiä taitoja, sekä sosiaalista kanssakäymistä tietoteknisten aktiviteettien avulla. Tarkoituksen tukemiseksi yhdistys on järjestänyt joka vuosi useat verkkopelitapahtumat ja näiden tapahtumien ulkopuolella ylläpitänyt foorumia, toiminut aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja yhdistänyt pelaajia.

Dataday Verkkopelit ry sai vuonna 2014 Joensuun kaupungin nuorisopalkinnon pitkästä ja hyvästä toiminnasta.